Obsah
Dětský podsedák do auta je praktickou a lehce přenosnou náhradou za autosedačku v momentě, kdy dítě odroste a zároveň nedosahuje potřebné výšky 150 cm k bezproblémovému připoutání pásem. Výhody oproti běžné dětské sedačce je rychlá manipulace a skladnost. Mezi jisté nevýhody patří určitě snížený komfort kvůli absenci opěradla zad. To se výrobci snaží vyřešit různým způsobem tvarování a použitím vhodných materiálů. Na delší cestování doporučujeme zvážit kvalitní ergonomicky tvarovaný podsedák, nejlépe s opěrkou na ruce.
V tomto průzkumu vám přinášíme podrobný přehled nejlepších podsedáků do auta na trhu, vybraných na základě kombinace klíčových faktorů. Při hodnocení jsme vycházeli nejen z vlastních zkušeností a testování, ale také z výsledků zahraničních testů a analýzy ověřených recenzí zákazníků. Mezi hlavní hodnocené faktory patřila ergonomie, pohodlí při dlouhodobém používání, snadnost údržby a poměr ceny a kvality.
Nejlepší podsedáky pro děti
Pořadí | Vzhled | Produkt | Hodnocení | Aktuální cena |
---|---|---|---|---|
TOP 1 | 4Baby Dino 2018 | ⭐ 99 % | ||
TOP 2 | Nania Dream Lx 2016 Cars | ⭐ 93 % | ||
TOP 3 | More Lito fix 23 isofix 2019 | ⭐ 97 % | ||
TOP 4 | Graco Connext 2019 Diablo | ⭐ 95 % | ||
TOP 5 | Zopa Booster 2018 | ⭐ 91 % | ||
TOP 6 | Nania Topo Comfort 2016 Frozen | ⭐ 88 % | ||
TOP 7 | Caretero Tiger 2016 | ⭐ 90 % | ||
TOP 8 | SAFETY 1ST Manga | ⭐ 87 % | ||
TOP 9 | Cam Cushion | ⭐ 88 % | ||
TOP 10 | G-mini Usus Platine | ⭐ 84 % |
Recenze a zkušenosti
4Baby Dino 2018
Dětský podsedák 4Baby Dino je cenově dostupným řešením na krátké až středně dlouhé cesty, je vyroben z jednoho kusu PVC a spadá do II. a III. kategorie (15 až 36 kg). Výrobce podsedák vybavil poměrně pohodlným odnímatelným potahem, který není problém vyprat. Relativně nízká hmotnost (1,50 kg) zajistí snadnou manipulaci a lehce ho přenesete z vozu do vozu. Opěrky na ruce zaručují komfort, který dítě jistě ocení.
+ Cena, opěrky na ruce, odnímatelný potah
– Absence isofix úchytu
Nania Dream Lx 2016 Cars
Jedná se o velmi kvalitní dětský podsedák zhotovený ve Francii, je vyrobený z tvrzeného polyethylenu, určený je pro děti od 15 do 36 kg (II. a III. kategorie). Líbivý design s pohádkovým námětem Cars (vhodný spíše pro chlapce) zaručí pozornost dítěte. Podsedák je vybaven praktickým externím držákem na pet láhev (záleží na konkrétní verzi).
+ Design, držák na pet láhev, opěrky na ruce
– Tvrdší materiál, absence isofix úchytu
More Lito fix 23 isofix 2019
Předností tohoto dětského podsedáku je bezesporu polohovatelná opěrka zad, která zajišťuje, že záda budou ve správné pozici. Nabízí tak vysoký komfort během cesty. Extra měkké polstrování je výhodou při delších cestách. Podsedák můžete k sedačce v jakémkoliv vozidle zajistit body isofix, dítě bude tak nejen ve větším bezpečí, ale i samotný podsedák bude při jízdě bez dítěte na své pozici při prudkém zabrzdění nebo nárazu.
+ Opěrka zad, opěrka na ruce, isofix úchyt
– Relativně vysoká cena
Graco Connext 2019 Diablo
Connect 2019 Diablo je produktem nejoblíbenější značky v USA. Podsedáky pro děti značky Graco jsou cenově dostupné, zároveň je zde kladen velký důraz na kvalitu a bezpečnost produktů. Tento dětský podsedák s isofixem spadá do III. kategorie, dítě by se tedy mělo hmotností vejít do rozmezí mezi 22 až 36 kg. Podsedák je vyroben z kvalitních materiálů a je vybaven příjemným polstrováním. Pro uchycení můžete využít isofix (možnost uchycení ve vozidlech s absencí úchytů pro isofix). Design modelu je vhodný jak pro chlapce, tak dívky.
+ Možnost využití isofix úchytů, opěradla na ruce, poměr cena – kvalita
– Je určený výhradně pro II. kategorii
Zopa Booster 2018
Velice oblíbený dětský podsedák, který zajistí základní bezpečnost, je vybaven opěrkami na ruce a kvalitně zpracován z PVC. Tmavě zelená až černá barva naznačuje vhodnost spíše pro chlapce. Bohužel kvůli materiálu a absenci opěrky není vhodný na delší cesty. Disponuje odnímatelným textilním potahem, což usnadňuje údržbu. Podsedák spadá do II. až III. kategorie (15 až 36kg).
+ Cena, opěrky na ruce
– Není možné uchytit pomocí isofix, poměrně tvrdý materiál
Nania Topo Comfort 2016 Frozen
Dětský podsedák Nania Topo Comfort je velmi zajímavý kus. Pokud hledáte vhodný podsedák na krátké cesty a je pro vás prioritou hlavně bezpečnost dítěte, je tento podsedák zcela dostačující. Konstrukce je vyrobena z velmi kvalitních a pevných materiálů, anatomický tvar zajistí základní pohodlí dítěte. Co se týče údržby, tak potah lze jednoduše sundat a následně vyprat v pračce. Upevnění je zde bohužel možné pouze pomocí tříbodového pásu. Tento model také uspěl v tvrdých crash testech, takže deformace je při běžném používání zcela nemožná, zároveň nás příjemně potěšila váha (pouhých 1,4 kg). V neposlední řadě pohádkový design Ledového království potěší zejména dívky.
+ Váha, cena, tvar, kvalita materiálu, design
– Absence isofix, na delší cesty nemusí být komfortní
Caretero Tiger 2016
Podsedák Caretero Tiger patří do II. a III. kategorie (15 až 36 kg). Je vybaven praktickými opěrkami na ruce. Díky pohodlnému čalounění můžete podsedák využít při delším cestování. Potah je zcela odnímatelný a lehce udržovatelný. Dva držáky na pet lahve přispívají k udržování čistoty ve voze. Podsedák je vybaven šuplíkem na drobnosti. Co se týče hmotnosti a zakotvení k sedačce vozidla, tak zde se nachází kámen úrazu. U podsedáku chybí možnost úchytu pomocí isofixu a je relativně těžší, což však odpovídá jeho vybavenosti. Stejně jako jiné modely nabízí I jinak barevné kombinace, takže je vhodný jak pro dívky, tak pro chlapce.
+ Opěrky na ruce, odnímatelný potah, praktický šuplík
– Vysoká hmotnost, absence isofix úchytu
SAFETY 1ST Manga
Velmi lehký a kompaktní dětský podsedák do auta s opěrkou vyroben z umělé hmoty. Disponuje odnímatelným potahem vyrobeným z polyesteru. Základní opěrky na paže a anatomické tvarování zajistí základní komfort při cestování. Mezi hlavní benefity patří váha, podsedák se snadno přenáší z vozu do vozu. Podsedák postrádá isofix úchyty, což je díky cenové dostupnosti pochopitelné, zároveň je díky hmotnosti relativně neškodný při jízdě bez dítěte. Podsedák patří do II. a III. kategorie (15 až 36 kg).
+ Cena, hmotnost, opěrky na ruce
– Absence isofix úchytů
Cam Cushion
Jedná se o klasický podsedák II. a III. kategorie (15 až 36kg). Je zde kladen velký důraz na správnou ergonomii a prostornost. Polstrování je u tohoto podsedáku velmi dobře zpracované, o pohodlí tedy není nouze. Uchycení zde funguje pomocí popruhu na provléknutí autopásu. Podsedák disponuje praktickými opěrkami na ruce. Díky snadno odnímatelnému potahu můžeme podsedák snadno udržovat v čistotě. Celková hmotnost podsedáku je 2,2 kg.
+ Měkké polstrování, opěrky na ruce, neutrální barva
– Vyšší cena, vyšší hmotnost
G-mini Usus Platine
Podsedák do auta od českého výrobce disponuje opěrkami na ruce, měkké polstrování zajistí potřebný komfort, hodí se však na kratší cesty. Úchyt zde funguje na bázi tříbodového bezpečnostního pásu, přídavný úchyt zajistí, aby dítě nemělo bezpečnostní pás moc blízko krku. Disponuje odnímatelným potahem a váží okolo 1,5 kg. Podsedák spadá do II. a III. kategorie (15 až 36kg). Neutrální šedá barva zajišťuje vhodnost jak pro chlapce, tak dívky. U tohoto podsedáku nás příjemně překvapila cena.
+ Cena, odnímatelný potah, polstrování, regulace pásu
– Absence isofix úchytu
Co zvážit před nákupem
V čem se liší podsedák s isofixem?
Podsedák s isofixem má oproti obyčejnému dětskému podsedáku kovové třmeny, kterými se podsedák pevně propojí s konstrukcí vozu. Jde o ten samý systém, který je hojně rozšířen u autosedaček. Isofix (ISO 13216) zajistí jednodušší, pevnější a bezpečnější umístění oproti podsedáku bez isofixu.
Jaká je obvyklá cena dětského podsedáku?
Podsedák lze pořídit již zhruba od 300 kč a podsedáky s isofixem se pohybují kolem 1000 kč. Do ceny se promítá kvalita zpracování, polstrování a případné doplňky, kterými jsou podsedáky vybaveny.
Autosedačku nebo podsedák pro děti, a od kdy ho lze použít?
Autosedačka je pro dítě bezpečnější variantou, zatímco podsedák je mnohem skladnější a pro mnohé rodiče tak praktičtější volbou. Žádné věkové omezení od kdy může mít dítě podsedák není, ale vztahují se na to jiná pravidla, popsána dále v článku.
Výrobci a značky podsedáků
Mezi přední výrobce automobilových podsedáků pro děti patří 4Baby, Nania, Compass, MORE nebo CARETEREO. Tito výrobce zpravidla dodávají i další zboží pro děti a podsedáky do auta jsou pouze jednou z nabízených kategorií.
4Baby – Značka 4Baby se řadí mezi nejznámější značky na trhu s potřebami pro děti. V nabídce nechybí pestrý zástup autosedaček ve všech váhových kategoriích, dětské kočárky, podsedáky a další praktické doplňky pro děti. Při výrobě patří mezi hlavní priority zachování nejvyšší kvality, splnění všech certifikací a bezpečnost. Mezi další benefity patří dobrý poprodejní servis.
Nania – Podsedáky značky Nania pochází z továrny francouzského výrobce TEAM TEX Group. Ve Francii má tato značka velmi vysoký podíl na trhu, za čímž stojí propracované designy, široká nabídka a vysoká kvalita. Kromě podsedáků a dětských autosedaček vyrábí Nania také kočárky.
Compass – Populární značka Compass je na trhu již déle než 20 let a v její nabídce najdete ucelou nabídku autodoplňků. Podsedáky pro děti nezřídka vynikají velmi zajímavými barvami a motivy, které si děti rychle zamilují. Compass však dokáže uspokojit i dospělé motoristy se zájmem o zlepšování komfortu jízdy.
Podsedáky občas zařazují do své nabídky i nákupní řetězce jako Lidl, nebo Tesco, počítat je však potřeba s omezenějším výběrem.
Uchycení, ISOFIX a hmotnost
U dětského podsedáku je vždy prioritou bezpečnost. Měl by mít kvalitně vyřešené zakotvení, nejlepší variantou je isofix úchyt, který zajistí, že podsedák bude v autě pevně držet i bez dítěte. U levnějších variant by měl mít alespoň možnost zakotvení pomocí klasického pásu. Pokud nemá ani jeden z těchto prvků, je důležitá celková hmotnost podsedáku, kdy by určitě neměla přesahovat váhu 2 kg.
Při prudkém brždění může napáchat značné škody, proto je nutné zvážit, jestli má cenu podsedák v autě nechávat. Dalším faktorem při výběru může být materiál použitý při výrobě polstrování. Podsedák by měl být anatomicky tvarovaný a dostatečně pohodlný. Pokud bude dítě v podsedáku sedět delší dobu, je lepší zvážit dražší a kvalitnější varianty.
Materiál
Při výběru můžeme občas narazit na levné podsedáky vyrobené z polystyrenu nebo levného plastu. Těmto produktům se raději vyhněte. Nejsou kvalitní a bezpečné. Podsedák by měl být vyroben nejlépe z jednoho kusu materiálu a neměl by být lehce deformovatelný, což polystyren a levné plasty bezesporu jsou. Dalším možná rozhodujícím faktorem může být bezpečnostní úchytka pásu. Jakmile podsedák tuto úchytku postrádá, může se stát, že dítě bude mít pás moc blízko ke krku, což není rozhodně žádoucí.
Opěrky na ruce a záda
Dalším rozhodujícím faktorem při výběru dětského podsedáku může být zdali je vybaven opěrkami na ruce a záda. Nejenže si dítě pohodlně opře ruce a záda, ale drží tělo ve správné pozici. Opěrky také slouží pro bezpečnost. Například při bočním nárazu většina podsedáků dokáže dítě ochránit.
Od kdy může dítě využívat podsedák?
U dětských podsedáků neexistuje žádné věkové omezení, mějte však na paměti, že dokud dítě v autě usíná a nemá záda ve správné pozici, je vhodné využívat spíše dětskou autosedačku. Pokud dítě přesahuje výšku 150 cm, žádný podsedák již nepotřebuje.
Zde je také několik výjimek, kdy nemusíte řešit podsedák ani autosedačku pro dítě.
- Pokud to dítěti neumožňuje zdravotní stav.
- Využíváte veřejnou dopravu nebo taxislužbu.
- Při přepravě ve vozidlech bezpečnostních složek, například hasiči, policie, nebo záchranná služba.
Používání podsedáku při cestě do zahraničí
Povinnost spojená s používáním dětských autosedaček a podsedáků se liší podle legislativy jednotlivých států. Jinými slovy to, co platí na českých silnicích, může být za hranicemi zcela jinak. Pokud se chystáte s podsedákem cestovat do zahraničí (například na dovolenou do populárního Chorvatska) vyplatí se vám zkontrolovat pravidla států níže – informace jsou čistě orientační a mohou podléhat změně, proto si vždy raději znovu zkontrolujte aktuální pravidla. Vybrali jsme nejoblíbenější destinace a seřadili je abecedně.
Belgie – Autosedačka či zádržný systém je povinný pro dítě do 135 cm. Děti do 3 let mají možnost být přepravovány vpředu i vzadu v autosedačce.
Dánsko – Děti do 3 let musí používat autosedačku. Pro děti do 135 cm je povinnost zádržný systém, nad zmíněnou výšku je možné používat podsedák.
Finsko – Pro děti do 135 cm je povinnost zádržný systém.
Francie – Dítě do 10 let musí být vzadu a musí být upoutáno odpovídajícím bezpečnostním pásem.
Chorvatsko – Děti do 12 let nesmí být přepravovány vpředu, výjimkou jsou děti do 2 let v tzv. vajíčku s vypnutým airbagem. Děti do 5 let musí být v autosedačce. Dítě od 5 do 12 let musí být zabezpečeno tříbodovým pásem a sedět na podsedáku.
Irsko – Děti do 12 let nesmí být přepravovány vpředu, výjimkou jsou děti do 2 let v tzv. vajíčku s vypnutým airbagem. Děti do 5 let musí být v autosedačce.
Itálie – Děti do 12 let a menší 150 cm musí být zabezpečeny vhodným bezpečnostním systémem.
Německo – Děti do 12 let a menší 150 cm nesmí být přepravovány vpředu bez autosedačky. Na zadních sedadlech musí být zapnut bezpečnostní pás.
Nizozemsko – Děti do 12 let a do 150 cm nesmí být přepravovány vpředu, pokud nejsou umístěny v rostoucí sedačce. Jízda vpředu je zcela zakázána pro děti do 3 let.
Polsko – Děti do 12 let a menší 150 cm musí být zabezpečeny vhodným bezpečnostním systémem.
Portugalsko – Děti do 12 let a menší 150 cm musí být zabezpečeny vhodným bezpečnostním systémem.
Rakousko – Děti do 14 let s výškou méně než 150 cm musí používat bezpečnostní systémy jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Pozor, v Rakousku nesmí být děti přepravovány ve sportovních a nákladních vozech.
Řecko – Dítě do 3 let a menší než 150 cm nesmí být vpředu. Autosedačka je povinná.
Slovensko – Povinnost používat autosedačku ve všech čtyřkolových vozech. Podsedáky se mohou použít nad 22 kg a 125 cm.
Spojené království – Děti do 3 let musí používat vajíčko. Od 3 do 14 let a pro menší než 135 cm je povinná autosedačka a bezpečnostní pásy.
Španělsko – Děti do 12 let nesmí být bez autosedačky na předních sedadlech.